Takeover 2. - Keresztes Gábor

2019.04.17


Takeover 2. - Keresztes Gábor / Matisz Flóra Lili / Szabó Bálint -- ÁPR. 20 @ Három Holló

Keresztes Gábor 1986-ban született, Debrecenben. A Junior Prima díjas alkotó autodidakta módon vált zeneszerzővé és sound designerré és nem túlzás azt állítani, hogy az egyik legkeresettebb név a szakmájában. 2007 óta Bodó Viktor állandó alkotótársa, illetve számos budapesti és külföldi színházban megfordult már. 2010 után filmzenéken is elkezdett dolgozni, 2014 óta pedig a Freakin' Disco zenekarnak szentelte magát, aminek stílusát space-rock-pszicho-techno keveréknek lehet leírni.

- Mesélj egy picit magáról a mixről, milyen arányban válogattál színházi előadásokhoz, filmekhez, vagy egyéb produkciókhoz írt zenéket? Milyen szerkesztési elvet követtél, illetve mitől különlegesek számodra ezek a zenék?

Próbáltam olyan mixet összerakni, ami azon túl hogy alkalmazott zenékből áll, még élvezetes is. Túlnyomó részt színházi zenékből áll, és van benne néhány filmzene.

- Miben más filmhez, színházhoz, illetve tánc előadáshoz zenét írni? Valamelyik közegben otthonosabban mozogsz alkotóként, vagy ez inkább a munkatársaktól, a rendezőtől függ? Hogy állsz neki egy-egy előadás/film zenéjének megírásához, miből inspirálódsz?

Elsősorban a rendezőtől függ, hogy mekkora zenei szabadságom van egy-egy munkában. Nyílván a színházi zene a legkötöttebb, a filmzene az sok esetben sokkal "magától értetődőbb" és a táncelőadások zenéjénél történik meg leginkább az, hogy már-már nem is alkalmazott zenéről van szó.
De a filmzene a legnagyobb kihívás mind közül.


- Zenei elképzeléseket gyakran még zenészként is nehéz verbalizálni. Mi a legfontosabb számodra a rendezővel való együttműködésben, mitől lesz gördülékeny a kommunikáció? Ez fejleszthető/tanulható szerinted, vagy inkább azon múlik, hogy a két fél mennyire hasonló ízlésben, gondolkodásban. Tudsz-e pár szemléletes, jellemző példát, illetve éppenhogy szokatlan példát is adni rendezői kérésekről?

Az, hogy a rendező ízlése és az enyém között van-e szakadék az elég gyorsan ki szokott derülni, bár nyílván amikor megkeres egy munkával egy rendező, az alapvetően azért van mert egyezik az ízlésünk. De az is a feladatom, hogy az ízlésem a lehető legszerteágazóbb tudjon lenni, a jóízlés határain belül. Az alkalmazott zene pont azért alkalmazott, mert meg kell fejtened a másik vágyait, elképzeléseit, és a saját jóízléseden belül kell tudni létrehozni azt.
Valahogy az az érzésem, hogy amikor egy rendező magabiztos és önazonos abban, amit éppen rendez, olyankor nagyon erős és önazonos dolgok születnek zeneileg is, amikor viszont nem tudja, hogy mit szeretne csinálni, olyankor én is csak egy "nem tudom hogy mit csináljunk"-sághoz tudom hozzá tenni a magamét.

- Hogyan illik bele, vagy épp válik el saját zenei világodtól alkalmazott zenei munkáid? Például ha a mixben hallható zenéket vesszük, mennyire érzed ezeket a műveket sajátodénak? Alkalmazott zeneszerzőként lehet-e szempont, hogy a darabokhoz írt anyagok eredeti kontextusukból kiemelve is "működjenek" zeneileg?

Azt gondolom hogy az alkamazott zenénél nem lehet az a cél, hogy a végén felismerjék, hogy ezt én csináltam. Az a feladata hogy az előadást vagy a filmet tökéletesen szolgálja. Természetesen ezekből is ki lehet hallani azokat a zenei sajátosságokat, amik jellemzőek rám, de ez csak azért van, mert én írtam őket.
A mixben hallható számok nagyrésze olyan zenékből áll, amik nagyon közel vannak érzelmileg azokhoz a zenékhez, amiket magamnak is írok. Hangzásban nem feltétlen, mert az erősen az alkalmazott kontextus része.

- Mi a következő alkalmazott zenei munkád, illetve min dolgozol ami nem munka? Esetleg tudsz mondani előadást, filmet amin dolgoztál, ajánlod és megtekinthető?

Jelenleg két filmzene is készül, az egyik a Drakulics Elvtárs, Bodzsár Márk második nagyjátékfilmje, illetve Hajdu Szabolcs új filmje a Treasure City, ahhoz a zenekarommal a Freakin' Disco-val írjuk a zenét.Amikor pedig nem dolgozok, olyankor leginkább a
Freakin' disco-n dolgozunk.

https://soundcloud.com/septarea
https://soundcloud.com/freakindisco